Sådan laver du din egen Mindfulness have del 6.

Juni måned i Mindfulness havens guide

Hver måned året igennem gør jeg mig nogle tanker og udfører nogle ting i haven. Som noget nyt i 2017, så vil jeg gerne indvie dig i det. Sådan, at du (hvis du er haveejer) kan blive inspireret og få lyst til, at lave din egen Mindfulness have. Hvor du kan finde helse i krop og sjæl.

Du kan følge med her på bloggen trin for trin.

Cirka en gang om måneden vil der komme et blogindlæg omhandlende dette emne.

Januar indlægget kan du genlæse HER

Febuar indlægget kan du genlæse HER

Marts indlægget kan du genlæse HER

April indlægget kan du læse HER

Maj indlægget kan du læse HER

 

Plant det sidste ud

I starten af juni skal  du plante det sidste ud. Det kan være du har forspiret squash og græskar. De skal ud nu, men dog ikke før, at planterne er ret store. På den måde er der større chance for, at de overlever snegle og duer, som desværre godt kan lide dem. Vi har i år fået mange dræber snegle, hvilket har fået os til at halvvere vores køkkenhave.

“Juni er helt grøn”!

Sådan, sagde jeg for nogle år siden. For det var sådan, at jeg oplevede den måned i min have. Efter et faverigt forår, så var juni bare en blanding af grønt græs og grønne træer. Jeg hører også andre beklage sig over dette i deres have.

Efterhånden har vi fået plantet juni blomster, buske og roser, så nu er juni ikke bare grøn mere. Mit store ønske er, at have blomster hele året rundt. Det er næsten lykkes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Petunia og klokkeblomst, som på fotoerne herover er gode til at give farve. Sidstnævnte er en staude og kommer igen hvert år. Petuniaer og pelargonier er gode, at sætte i potter/altankasser. De blomstrer i flere måneder og kan klare, at du ikke husker at vande dem hver eneste dag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan også overveje, at få dig en falsk jasmin, som er den busk du ser herover. Den er ganske nem.

Der været gang i roserne her i juni. Dem har vi gået og nydt, fotograferet, duftet til og lavet buketter af.

Se dem her:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egne jordbær

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er ikke noget bedre. Dem du har der hjemme kan du både kalde danske og sprøjtefri, og de smager bedre end dem du køber i butikkerne. Måske har du nogle gamle sorter, de smager som regel af endnu mere.

I juni og lidt ind i juli er det jordbær tid. Så det tid til haveture, bare for at putte et bær direkte i munden. Det er en skøn sansemæssig oplevelse, at spise et solmodent jordbær. Eller du kan nyde, at lave jordbærgrød, saft, syltetøj, juice osv., så man kan få fyldt depoterne op med sunde vitaminer. Jeg syntes der er noget dejligt afslappende ved at høste bær, midt i solen og til fuglesang.Jeg kan kun anbefale at du får dine egne jordbær i din Mindfulness have.

Hyldeblomst måned.

Det er i juni hyldeblomsterne springer ud og beruser os med sin duft. Så her er mange igang med, at lave hyldeblomstsaft. Som er indbegrebet af sommer. Man kan også købe en hyld med meget rødbrune blade, den er også flot, se den herunder

 

 

 

 

 

 

 

 

Rosensukker

Af skønne vilde hybenroser kan du hurtigt lave rosensukker. Sukkeret bliver helt prinsesse lyserødt.

Det kan du bruge til pandekager, småkager osv.

Du blender bare noget sukker og nogle kornblade. Måske ikke særligt sundt, men hvis man kun gør det en gang om året, så går det nok.

 

 

 

 

 

 

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: