Sådan laver du din egen Mindfulness have del. 4

April måned i Mindfulness havens guide

Hver måned året igennem gør jeg mig nogle tanker og udfører nogle ting i haven. Som noget nyt i 2017, så vil jeg gerne indvie dig i det. Sådan, at du (hvis du er haveejer) kan blive inspireret og få lyst til, at lave din egen Mindfulness have. Hvor du kan finde helse i krop og sjæl.

Du kan følge med her på bloggen trin for trin.

Cirka en gang om måneden vil der komme et blogindlæg omhandlende dette emne.

Januar indlægget kan du genlæse HER

Febuar indlægget kan du genlæse HER

Marts indlægget kan du genlæse HER

 

Tålmodighedens måned

I april skal man lære” at styre sig”.Det nytter ikke, at besøge på planteskolen og købe en hel masse. Det er stadig for tideligt, at plante ud og så noget udendørs. Men du kan stadig så en masse indendørs, sådan at du til maj har en masse at plante ud. Eller du kan vente til maj med overhovdet at så.

Måske er noget af det du såede i sidste måned ved at være vokset ud af “vuggestue stadiet”. Nu skal de små spire i “børnehave”, det vil sige de skal plantes om. Forsigtigt skal de over i større potter. Stadig i så og piklejord.

Nu fylder de endnu mere i vinduskarmene. På dette tidspunkt har jeg spirekasser over det hele. Det er skønt at følge med i, hvor meget de gror.

Meget af arbejdet i  mindfulness haven er almindeligt havearbejde. Men jeg har hele tiden in mente, at her skal folk kunne slappe af.

Mine ideer får jeg fra bøger om haveterapi. Men jeg går ikke efter en fast teori om, hvordan man opbygger en terapihave. Derfor kalder jeg heller ikke min have en terapihave, men en mindfulness have. Så kan jeg nemmere indføre ting i haven, som jeg selv syntes om. Jeg har også besøgt en del terapihaver og ladet mig inspirere af dem.

I nogle terapihaver er der tilbud om at deltage i havearbejde. Men ikke mere end man orker. Det har vist sig at have en gavnlig effekt på nogle stressramte. Flere hospitaler havde også haver før i tiden, hvor nogle patienter deltog i det daglige arbejde. Det gjorde at de hurtigere blev raske. Blandingen af at se noget gro og føle sig nyttefuld er healing for mange.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blomsterne træer, drivbænke og spiseligt ukrudt

Har du slåen, mirabeller eller kirsebær træer i haven så blomstrer de nu. Nyd det så længe det varer. Jeg kalder det,  “Skyerne er faldet ned fra himlen”, når jeg kører igennem landskabet på denne tid af året. Alle de hvide træer, der blomstrer langs landevejen og i folks haver. Måske er det nu du finder ud af at du må eje sådanne træer.

Har du “drivbænke” kan du godt så i dem, eller plante småplanter ud i dem. Det er varmt nok, selvom der stadig er nogle nætter med nattefrost. Vi har købt nogle “overdækkener” og skal afprøve dem. Men et gammelt vindue over et par pallerammer kan også bruges.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sidste år havde vi en del mosegrise, der spiste vores rodfrugter. Så nu har vi sået dem i højbedene/drivbænkene.

Nu kommer også alt ukrudet væltende op af jorden. Du kan prøve at være efter det lige fra starten af. Du kan også spise noget af det. For eksempel brændenælder, skvalderkål, ramsløg, løgkarse og mælkebøtter. Det er lige nu det smager bedst og er fyldt med de vitaminer vi mangler efter vinteren. Du kan også tage ud og sanke det i naturen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vilde blomster

I den vilde natur gror det også. Masser af små fine vilde blomser dækker skovbunden f.eks. anemoner, vintergrønt/sindgrøn (som på fotoet herunder),ranunkel, lærkespore m.m

Det giver en skøn følelse af forår, selvom det stadig er lidt koldt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klargør jorden

På gode solskins dage kan du nu gå i haven og begynde, at ordne bede. Gøre jorden klar til de planter, der skal plantes ud i næste måned.

På fotoet herunder er jeg i gang med mit blomsterbed. Det virker rimeligt uoverskueligt lige når jeg starter. Hos mig vil græs gerne overtage alt. Faktisk plejer vi, at overdække større stykker jord med sort plastik om efteråret. Så er det nemmer, at have med at gøre om foråret. Heldigvis ved jeg, hvor flot mit blomsterbed plejer at blive. Så må jeg også yde lidt motion, ved at grave og fjerne græs og ukrudt. Der er undersøgelser der viser, at dit lykkehomon stiger ved at arbejde med hænderne i jorden. Det skyldes en bakerie i jorden, der hedder Mycobacterium vaccae. Den har vist sig at stimulere hjernens produktion af det godt-humør-skabende hormon serotonin. Læs mere om hvorfor man mener det er godt HER. Selve undersøgelsen kan du læse om HERSå med det i tankerne så er det jo vigtigt arbejde. Fuglene er også begyndt, at synge og det nyder jeg imens. Hvis jeg ikke spiser ukrudtet så smider jeg det ind til hønsene, det bliver de så glade for.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blomsterløg i krukker

I april springer nogle af de løg ud jeg har plantet i mine krukker. Nu kan jeg glæde mig over, at jeg fik plantet nogle løg  i efteråret. Herunder er det perlehyrasinter,  tulipanerne er også godt på vej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drivhus vaskeri

Noget af det vigtigste for os er at få vasket drivhuset nu. Det gør vi hvert år på denne tid. Vasker ruderne i brun sæbe og gulvet i sæbespåner. Vores drivhus er også et sted, hvor vi opholder os meget. Her spiser vi næsten alle måltider, griner, læser, snakker, har gæster eller tager måske en lur i sengen. Det er et rent “driverthus”. For os er følelsen nok lidt som, når andre tager i sommerhuset og “åbner” det op for en ny sæson. At få et drivhus er det bedste vi har gjort for os selv. Jeg kan kun anbefale det. Her får man masser af lys og du kan bruge det til ren afstresning. Det er også mit kursuslokale.

 

 

 

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: