Når du møder en stress sygemeldt

Du vil højest sandsynlig møde en på din vej, der er sygemeldt med stress. Måske kender du en ven/veninde, der er ramt. Måske en i familien eller du bor sammen med en. I sidstnævnte tilfælde er du ret påvirket af situationen hele tiden. De fleste har brug for hjælp. Enten fra omverden, det kunne være dig. Eller fra læge og/eller psykolog, psykoterapeut, mindfulness instruktør.

Når du møder en stresssygemeldt

  • Spørg gerne hvordan det går? Alt andet ville virke mærkeligt. Så kan vedkommende selv føle efter om han/hun orker at snakke om det og hvor meget han vil fortælle.

  • Vi tager nu udgangspunkt i, at vedkommende gerne vil snakke om sin situation. Så kunne du spørge om, hvordan det giver sig udtryk hos ham/hende? Der er nogle bestemte symptomer, som man forbinder med det at have stress, som f.eks. ikke at kunne sove, hjertebanken, uro, hukommelsesbesvær, ikke at kunne huske m.m. Ikke alle har alle symptomer. Hver person kan også have nogle helt individuelle symptomer. Stress er ikke synlig så man ligner ikke en der er syg.

  • Det værste du kan sige er:” Jeg tror det bedste for dig er, at komme tilbage på jobbet så hurtigt som muligt, så du ikke går og får det værre eller aldrig kommer i gang igen”. Det er efterhånden en gammel opfattelse af det at have stress. Nye undersøgelser viser, at kommer du i gang får hurtigt og hurtigt ryger ind i stress igen. Så slår det endnu værre og den næste sygeperiode bliver længere. Så vis tillid til, at vedkommende selv kan mærke hvad der er bedst og at vedkommende sammen med sin læge godt ved, hvad man arbejder hen imod. Erhvervspsykolog Majken Matzau har skrevet en bog, der hedder ”Stress fri på 12 uger eller mere”. Den fortæller netop om det med, at stress tager den tid det tager og at det er meget individuelt.

  • Lad være med, at lade vedkommende være HELT i fred. Vid, at folk med stress skal have ro, men at det også er en balance gang, han eller hun er jo ikke død. Så en mail, en SMS eller et brev/kort er rigtigt godt, at sende. Et telefonopkald kan være belastende da vedkommende måske ikke lige er parat til direkte konfrontation.  Nogle udtaler, at det netop var i deres sårbare perioder, at de fandt ud af hvem der var deres sande venner. Slet ingen kontakt er det værste og for meget er belastende.

  • Vil du virkelig gerne hjælpe og vedkommende gerne vil modtage din hjælp. Så forslå, at komme og gå en lille tur i noget stille og smuk natur sammen. Lav ting sammen som får ham/hende til at tænke på noget andet.Forslå vedkommende noget guidet meditation, der ligger på nettet.Hvis han/hun orker det så forslå noget yoga efter nettet eller ligefrem at komme på et hold. De fleste mennesker med stress er alt for meget i deres hoveder og har godt af at komme ned i kroppen. Det kunne også være et mindfulness forløb, der indbefatter begge dele.

  • Du kan også forkæle vedkommende med en lille gave, det kunne være en buket blomster eller et gavekort til noget massage, ansigtsbehandling, spa eller noget du ved vil falde i god jord og som han/hun kan lide.
  • Du kan også forkæle vedkommende med en lille gave, det kunne være en buket blomster eller et gavekort til noget massage, ansigtsbehandling, spa eller noget du ved vil falde i god jord og som han/hun kan lide.

  • Du kan også tage vedkommende med ud at spise. Men hvis han/hun ikke orker larm og andre mennesker så forslå at komme forbi med noget mad. Især folk med stress, der bor alene orker sjælden noget så banalt som at lave mad til sig selv.

  • Start ikke med at fortælle, at du selv har haft stress. Det vil virke som om du helst vil snakke om dig selv, det okay at fortælle senere i samtalen. Men du kan altid kun forslå de råd der hjalp dig, det ikke sikkert, at de samme råd hjælper han eller hende du snakker med.

  • Du må meget gerne være humoristisk. En med stress hungre efter glæde og humor, som man syntes er taget fra en.

  • Accepter, at vedkommende bliver hurtigt træt og er mere sårbar. Ud af til kan han/hun virke noget langsom i betrækket, men indadtil køre hjernen på fuld skrue.

  • Kender du en, hvor det virker helt galt så hjælp med at få vedkommende til lægen, gå med måske. Har vedkommende ikke en god læge så forslå andre ting du har hørt godt om. Jeg kan til enhver tid forslå et ophold i Odsherred terapihave: http://www.odsherredterapihave.dk

     Eller samtaler med denne person: http://www.helleeliasson.dk/

     Måske DU kender en anden. Dette er to forslag der koster penge og ikke alle har råd selv. Hjælp

      Vedkommende med om noget kunne blive betalt igennem jobcenteret eller andet. Men vid at det

      At du lytter og iser opmærksomhed har stor betydning

  •   Vid at angst og depression er to ubehagelige følgesvende til folk, der er hårdt ramt med stress.

 

 

 

{ 4 comments… read them below or add one }

Helene Rosendahl Hillersdal marts 14, 2013 kl. 16:23

Rammende, enkelt, og samtidig meget vigtig information. Dette kunne rigtig mange mennesker have gavn af at læse 🙂
KH Helene

Svar

Doreen marts 14, 2013 kl. 18:18

Tak Helene 🙂

Svar

karina juhl geneser marts 14, 2013 kl. 17:41

Hej
Jeg har læst de gode råd, og mindes en skolelære der var sygemeldt pga stress og depression- på min søns skole, Jeg spurgte om ikke vi(forældre og elever) skulle sende brev og invitation til en afslutningsfest, og fik af vide af ledelsen, at det kun ville give den stressede mere stress. Så ville den sygemeldte føle sig presset til at svare og møde op….og det ville give nederlag, fordi denne ikke var klar.
Hvornår er det reelt at vise positiv opmærksomhed uden at den ramte oplever at få nederlag?

Svar

Doreen marts 14, 2013 kl. 18:17

Hej Karina
Du har helt ret, det er en svær balanceakt. Nu er det mine oplevelser af situationen, der kunne være andre stressramte, der ikke var enig med mig. Men at I bare havde sendt et brev(hvor der stod at I tænkte på vedkommende og at I håbede han passende godt på sig selv) ville have varmet. Måske jeg er enig i, at en invitation til noget forpligter at du møder op eller fik dårlig samvittighed over at du ikke magtede at møde op.

Svar

Cancel reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: