Flora og jeg den dag jeg blev uddannet mindfulness instruktør 

Flora Skouboe Eriksen har været min underviser på mindfulness uddannelsen. Det hende i skal møde idag. Flora har Mindfulness akademiet og så det hede der har gruppen “At leve mindfulness” på facebook med hele 16.442 likes. Så måske kender du hende herfra.

Flora er en rigtig sød lærer med begge ben på jorden og et stor hjerte, der kan rumme meget. Flora bruger meget at henvise til egne eller andre konkrete oplevelser så alle på holdet er med hele tiden. Man har helt klart en fornemmelse af at Flora har arbejdet med dette i rigtig mange år. 

1. Flora hvornår begyndte du at interesserer dig for Mindfulness?, og hvorfor?

For snart 13 år siden mødte jeg en fantastisk læremester der tog mig med ind i mindfulnes verden, hvilket var en stor øjenåbner for mig. Men den gang var mit liv et travlt karriereliv, så selv om jeg troligt fulgte min læremester dagligt, så var det først da jeg for 6 år siden blev alvorligt syg med stres, jeg for alvor fik mindfulness, meditation og yoga implementeret som en livsstil og indgang til livet generelt. Hvilket gør at det i dag er en måde hele familien lever og tænker på.

2. Hvad vil du gerne opnå med din undervisning i det?

Når jeg har valgt at lave min egen uddannelse i mindfulness gennem mindfulness-akademiet, så er det fordi jeg oplevede, at mindfulness på samme måde som coaching pludselig gik i mange retninger og for at sikre at der var et tilbud tilgængeligt for alle i tid og penge, som samtidig gav den indsigt og dybde jeg mener er vigtigt at få lavede jeg mit eget. Så målet med min uddannelse er at det bliver en livs ændrende indsigt og rejse deltagerne kommer på og det er lykkedes ret godt ;o)

3.En del jeg møder mener det er et mode ord, der allerede er meget fortærsket, hvad siger du til det?

 og ja ordet mindfulness er allerede alt for slidt, men det tror jeg mere handle rom at det bliver brugt i så mange sammenhænge. Da coaching kom frem fik folk også kvalme af det, indtil det i dag på mange måder er alle mands eje. Jeg er ikke i tvivl om, at mindfulness er kommet for at blive og kun mere og mere og pludselig en dag er det lige så naturligt at tale om sin daglige mindfulness praksis, som at børste tænder ;o)

4. Man kan få fornemmelsen af at dem der så syntes om det, f.eks nogle erhvervsledere, kun syntes om det af den ene grund at de måske kan øge produktionen og at folk kan yde noget mere. Altså mere arbejde, hvad siger du til det?

 Der er en fare for at mindfulness kan bruges til “bare” at ville effektivisere indsatsen på arbejdspladsen og gøre emner som stress til et individuelt problem, hvilket på ingen måde er acceptabelt, som gammel arbejdsmiljøkonsulent er jeg meget imod den indgang. Omvendt tænker jeg også, at kommer man på kursus hos en god mindfulness instruktør der selv har det som livsstil og ikke bare som mentale værktøjer, så vil man finde nogle styrker i sig selv, der gør at man kommer hjem til virksomheden og kan stille nogle helt andre krav, samt kunne sige fra overfor det som belaster. Men igen det kræver at det ikke er en som har taget et “weekend-kursus” i mindfulness, men virkelig ved hvad det er helt inde under huden. Derfor er det godt når ledelsen starter med at tage mindulness kurser, så de lærer hvad det vil sige at være mindfuld og i balance. God ledelse kan aldrig erstattes af kurser og god ledelse er hele fundamentet for godt arbejdsmiljø både fysisk og psykisk

5. Har læst i din nye bog at du ikke syntes at man som pædagog må sige at man har en dårlig dag. Skal man ikke være ægte omkring sine følelser?Eller har jeg misforstået det?

Man må rigtig gerne have en dårlig dag, bare man er sig bevidst at man har det og hvordan det påvirker ens omgivelser. I den pædagogiske verden kan det nemt blive en sovepude, at jeg har lov til at melde mig ud af fællesskabet fordi jeg har et små dårligt. Men det er vores børn der taber i det spil. For at have gode relationer er det vigtigt at være sig sine indre stemninger bevidst og vide at de voksne er dem der skaber atmosfæren som børnene skal gå i. Har man et dårligt arbejdsklima skal man jo forholde sig til det og bruge de instanser der er til det f.eks arbejdsmiljøapparatet. Men man kan ikke gang på gang holde fast i en dårlig stemning, for det smitter. Og så handler det også om, at kunne være professionel og skille det private fra det professionelle faglige rum og det er ikke altid så let i den pædagogiske verden.

6. Hvad dit råd til folk her i julen?

Mit bedste råd til folk for at få en god jul er at give lidt slip på vi plejer begrebet. At stille sig lidt mere åbne for hinanden og huske dem i samfundet der ikke har så meget. Alt for mange konflikter opstår i julen, fordi man tror at der kun er en måde at gøre det på. Men julen handler om hjerternes fest ikke butikkernes fest. Slip det materielle ræs og vær noget mere med hinanden.

7. Oplever det ordet mindfulness, altså at det er engelsk der er nogle der ikke kan lide.Burde vi heller kalde det nærværd?

 Det er altid svært med de engelske ord. Men nærvær dækker ikke rigtigt.

8. Hvad skal du spise jule aften?

 Jeg skal spise helt traditionelt julemad

9. Har du nogle spændende ting du skal i 2013?

I 2013 udvider vi akademiet med endnu flere hold og så har jeg en masse spændende projekter der handler om inklusion og mindfulness og det glæder jeg mig rigtig meget til. Og så er vi i gang med en ny bog om at leve mindfuldt i en hektisk verden

10.Hvad var det bedste i 2012?

Det bedste i 2012 var at jeg startede mindfulness-akademiet. dk og så ikke mindst at min dejlige mand og partner trådte fuldtids ind i firmaet så det nu er vores begge hjertebarn